Italská vláda v těchto dnech projednává s Evropskou komisí státní pomoc ve výši 3 miliard eur pro nově formovanou leteckou společnost Italia Trasporto Aereo (ITA). Ta vznikne restrukturalizací zbankrotované a zestátněné Alitalie. Italská vláda vydělila na ustavení společnosti ITA 3 miliardy eur, které do ITA vloží italské Ministerstvo financí a ekonomického rozvoje (MEF). Státní pomoc je však podmíněna souhlasem Evropské komise.
Evropská komise (EK) se k žádosti Itálie o schválení státní pomoci staví zatím negativně. Koncem ledna informovala EK svým dopisem italskou vládu, že má se záměrem Itálie financovat vznik nové společnosti ITA problém. Komisařka EU pro konkurenci Margrethe Vestagerová musí rozhodnout, zda se nejedná o (další) nedovolenou státní pomoc.
Žádost italské vlády o schválení státní pomoci byla v Bruselu znovu otevřena v pondělí. Italští komisaři EU nyní intenzivně pracují na „obroušení hran“ finální žádosti a premiér Mario Draghi se v pátek setká s komisařkou Margrethe Vestagerovou. Draghi má v Bruselu silný vliv, takže nelze vyloučit, že Itálie souhlas proboxuje a ITA v červnu zahájí komerční provoz. Tak to alespoň předpokládá restrukturalizační plán.
Nejde tu však jenom o schválení státní pomoci pro novou společnost, ale rovněž o vyřešení dalších otázek spojených se státní pomocí pro Alitalii. Evropská komise (EK) otevřela v dubnu 2018 šetření státní pomoci pro společnost Alitalia. Podle EK totiž úvěr ve výši 900 milionů eur poskytnutý italskou vládou nese znaky nedovolené státní pomoci. Další, separátní šetření možné nedovolené státní pomoci ve výši 400 milionů eur zahájila EK v říjnu 2019. Šetření dosud nebyla uzavřena. Vydělení státní pomoci italskou vládou bez souhlasu EK je přitom samo o sobě závažným porušením pravidel EU.
Itálie má naopak souhlas EK s udělením státní pomoci Alitalii v souvislosti s pandemií. Dne 4. září 2020 získal dopravce státní pomoc ve výši 199,4 milionů eur za škody způsobené pandemií. Koncem prosince pak získala Alitalia další „covidovou“ kompenzaci ve výši 73 milionů eur.
V rámci restrukturalizačního plánu dopravce sníží ITA frekvenci vnitrostátních a mezinárodních letů, zruší některé ztrátové linky a redukuje letecký park na max. 45 letadel, tj. necelou polovinu současné flotily 113 letadel. Vzhledem ke sníženému provozu prodá některé nadbytečné sloty. Italská vláda ujišťuje, že ITA bude úspěšnou a ziskovou společností. Neslyšeli jsme to už někdy?
Bude rozhodně zajímavé sledovat, jak se Evropská komise postaví k zatím neuzavřeným šetřením i nové žádosti italské vlády. A zejména jak úspěšně bude státem vlastněná ITA konkurovat na trhu letecké dopravy. (Foto: corporate.aliatalia.com, L‘ Espresso, planes.cz)
Nebyly vloženy žádné komentáře.
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém