Informace z dozorčí rady ČSA (21.12.)

Dozorčí rada Českých aerolinií (ČSA) schválila business plán na rok 2007, který počítá se ziskem ve výši 42 milionů korun. Proti letošnímu roku, kdy se očekává ztráta 493 milionů korun, jde o zlepšení o víc než půlmiliardy korun. Výsledek roku 2007 by ale mohly zhoršit zvýšené personální náklady v důsledku nového Zákoníku práce, které mohou dosáhnout až 180 milionů korun. Plán počítá se zachováním společnosti v současné velikosti tedy s 50 letadly a zhruba 5000 zaměstnanci. Předpokládá také, že se uskuteční divestice, tedy odprodej Cargo Terminálu a Cateringu. První krok k tomu dnes učinila dozorčí rada, když schválila vyčlenění obou firem do samostatných dceřiných společností.

Hlavním generátorem zlepšení hospodaření bude růst výnosů z pravidelné přepravy, které by se díky změnám na úseku prodeje měly zvýšit o 1,4 miliardy korun. Zhruba 600 milionů korun přinese nárůst přepravní kapacity, díky zavádění větších typů letadel do flotily a očekávané zvýšení obsazenosti letů. Zhruba o 800 milionů korun by se měly výnosy zvýšit díky zlepšení prodejních schopností společnosti ve všech oblastech.

Management počítá i nadále s tlakem na náklady. V letošním roce se podařilo centralizací nákupu a přesoutěžením tendrů v oblasti dodavatelských služeb uspořit 200 milionů korun. Současně management identifikoval další oblasti, kde by bylo možné uspořit až 600 dalších milionů korun. Z této částky je již 25 procent zajištěno nově uzavřenými smlouvami. Jde například o úspory díky výběru nového pojišťovacího brokera, které se ročně pohybují v řádu 80 milionů korun, nebo o změnu poskytovatelů handlingu na zahraničních letištích.

Na druhou stranu se nepodařilo s odbory dojednat omezení nárůstu platů v roce 2007, který vyplývá z již uzavřených kolektivních smluv. Personální náklady se tak z titulu nárůstu sjednaného v kolektivních smlouvách zvýší o 300 milionů korun. Negativní dopad do nákladů v řádu až 180 milionů korun může mít také nové znění Zákoníku práce. Náklady významně zatíží také pořízení dalších nových letounů Airbus 320/319 a to částkou 300 milionů korun.

Business plán proto počítá se získáním financí odprodejem majetku. Začátkem roku by se měl uskutečnit odprodej a zpětný leasing pěti letadel Boeing 737-500, což je standardní nástroj používaný v leteckých společnostech. Značné posílení cash flow, ale také významné zlepšení hospodářského výsledku management očekává od prodeje Cargo Terminálu a Cateringu.

Plán očekává zvýšení přepravy cestujících o 5,6 procenta na více než 5,7 milionu cestujících.

V roce 2007 bude management ČSA i nadále pokračovat v tlaku na náklady, v první řadě se ale zaměří na zvyšování výnosů. Do prodeje společnost zavede standardní manažerské nástroje jako je motivace prodejců, ale také incentivní systém pro prodejní agentury.

K vyčlenění Cargo terminálu a Cateringu do samostatných dceřiných společností ČSA uvedly, že budou i nadále stoprocentně vlastněny Českými aeroliniemi. Byl vysloven předběžný souhlas se založením dceřiných společností Air Cargo Terminal a.s. a Czech Catering a.s. a tím učiněn první krok k uvažovanému odprodeji obou společností.

Představenstvo ČSA nyní svolá mimořádné zasedání valné hromady, která by v lednu měla vyčlenění obou aktivit do dceřiných společností schválit. Realizace odprodeje se u obou společností předpokládá v průběhu příštího roku.

ČSA Cargo v současnosti zajišťuje leteckou přepravu nákladu na pravidelných a charterových linkách ČSA, a také provoz jednoho z nejmodernějších cargo terminálů v Evropě na letišti Praha-Ruzyně. Do nově vzniklé společnosti Air Cargo Terminal by měla přejít kompletně činnost cargo handlingu letadel včetně objektu terminálu. I nadále budou však ČSA zajišťovat leteckou přepravu zboží a pošty na svých pravidelných a charterových linkách.

ČSA Catering zajišťuje komplexní produkt v oblasti leteckého stravování od výroby jídel až po jejich dodávku na palubu letadel ČSA i letadel jiných leteckých společností. Veškerá činnost včetně zrekonstruovaného objektu výroby jídel v areálu pražského letiště by přešla do nové společnosti Czech Catering. Obě nové firmy by převzaly také současné zaměstnance ČSA v cateringovém a cargo provozu. Jde zhruba o 500 pracovníků.

Odprodej Cargo terminálu a Cateringu je součástí navrhovaných kroků restrukturalizačního plánu společnosti, který by měl společnost stabilizovat a přivést ji zpět k zisku


Related categories

Comments



Petr Minařík - unsigned guest
2007-05-17 02:03
Nová akciovka?

Humornější než články pana Čecha. Na kolik přijdou cateringové služby v budoucnosti, se lze jen dohadovat. FedEx, UPS a TNT jsou vedeny zřejmě blázny, když se tak drží balíků, kterým nevadí zpoždění a nulové občerstvení.Dokonce s nimi létají na čas.
Nastává chvíle uvést do praxe přes pětatřicet let známý stachanovský zlepšovák: Založit Aircraft a.s., prodat letadla a vyházet létající personál, mechaniky a techniky, pracovníky pozemních služeb a prodeje. Ponechat pouze kanceláře a nosiče papírů odnikud nikomu. Úspory ve všech oblastech, včetně LPH, zaručené.

Zóna - unsigned guest
2007-03-03 11:04
A310

Nemyslím si,že A310 je do budoucna využitelné jako dálkové letadlo. Ale pokud je ČSA vlastní,proč je nenasadit na nejvytíženější evropské tratě-např.Londýn? Pak uvezu 2-2,5x více lidí než low-cost přepravci a mohu jim konkurovat.Chybu bych ve strategii firmy viděl v zastaralých B737-400 či 500. Pětistovka uveze 101 lidí a to už dneska zvládne spousta jiných letadel,která mají poloviční náklady na provoz.A k poznámce z jiného komentáře k A330 musím dodat jediné-absolutní pravda-naprosto nedostupné.Austrian Airlines prodávají všechny 4 kusy za víc,než byla pořizovací cena před lety! B767 byť ve verzi 300ER vidím jako zastaralé už tak před 10ti lety.

Bob - unsigned guest
2006-12-31 01:38
Dálková doprava

Myslím si, že při současném boomu low-cost společností by to opravdu chtělo hodně se orientovat na dálkovou dopravu, protože konkutovat těmto společnostem v Evropě v economy class mi přijde dlouhodobě neudržitelné.

shark - unsigned guest
2006-12-26 18:18
flotila

Ale to v soucasne situaci nelze ocekavat:(( Nejlepsi by bylo vratit ty 2 A310 pronajimateli. Vlastni A310 prestavet na cargo letadla. Vzit par 767 a do budoucna uvazovat bud o 787 nebo A350. Protoze to, ze by se mohli v dohledny dobe dostat k novym A330 (o olitanych ani nemluve) je cira utopie.

almo - unsigned guest
2006-12-26 16:51
novejsi letadla pro dalkove lety

uz bych taky rad videl v barvach CSA novejsi dalkova letadla než jsou stavajici A310...

bubulak - unsigned guest
2006-12-23 22:42
to nedává moc smysl ne?

když zrušej JFK, kam pak budou s těma 4 ma 310kama lítat?

Lucky - unsigned guest
2006-12-22 13:48
leasing A310

Leasing na letadla A310 OK-YAC a YAD byl prodlouzen o dalsich 24 mesicu

shark - unsigned guest
2006-12-22 00:51
dalkova flotila

A co dalkova flotila? Stale ani zminka o obnoveni/zruseni. I kdyz vnitrni informace naznacuji prodlouzeni leasingu A310 a zruseni JFK.

8 records

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details